Transfer pricing assessment

Johan Runderkamp • 29 januari 2023

Do I have transfer pricing documentation requirements?

Transfer pricing is important for companies that are part of a multinational group and conduct transactions within the group. Therefore, we need information on whether or not you conduct business through foreign entities and/or permanent establishments, and what (kind of) intercompany transactions take place within the group.


The transfer pricing documentation requirements depend on the consolidated revenue of the multinational group and the countries in which you are located. Therefore, we also need to know whether you exceed, for example, the EUR 50 million or even EUR 750 million consolidated revenue (as the level of detail of transfer pricing documentation requirements increase when the group's revenues rise above the aforementioned thresholds) .


To get the full picture of your company, we also need more specific information. For example, whether you also conduct intercompany transactions with entities/permanent establishments in low tax jurisdictions. But also whether there have been any transfers of intangible assets within the group (e.g. transfer of a client portfolio).


With a completed questionnaire, our experts are able to analyse the collected information and will provide you with high-level advice on the possible transfer pricing risks and possibilities to strengthen your transfer pricing policy.


General

  1. Does the group include foreign entities and/or permanent establishments/branches?     
  2. Do intercompany transactions take place within the group? If yes, please further specify the type of intercompany transactions.         
  3. Provision of services         
  4. Delivery of goods   
  5. Usuage and/or joint development of intangible assets     
  6. Financial transactions       
  7. Have intercompany agreements been concluded for the intercompany transactions? 
  8. Are transfer pricing policies (i.e. overview how to remunerate a transaction, such as cost plus x%) set-up for these intercompany transactions? 
  9. Are benchmark studies performed to substantiate the remuneration for the intercompany transactions?   
  10. Do these benchmark study(ies) contain data for the year 2016 and/or later years?         


Transfer pricing documentation

  1. Has the group a consolidated revenue exceeding EUR 750 million?       
  2. Has the group a consolidated revenue exceeding EUR 50 million?         
  3. Is a country-by-country report prepared?   
  4. Is a master file prepared? 
  5. Are local files prepared for the entities and/or permanent establishment/branches engaged in intercompany transactions?       

 

Specific questions

  1. Do intercompany transactions occur with entities and/or permanent establishments/branches located in low tax jurisdictions (tax havens)?     
  2. Do intercompany transactions occur that constantly result in losses on one or both sides of the transaction?       
  3. Have business restructurings taken place within the group (e.g. shift of the location of production)?         
  4. Has there been any transfer of intangible assets within the group (e.g. transfer of a client portfolio)?     


If you would like to discuss how we can be of service to you, please make an appointment for a free consultation by phone or (teams) meeting. We are looking forward to meet you.


31 juli 2025
πŸ’¬ “Transfer pricing? Dat is toch iets voor de fiscalist?” Zeker – maar niet alléén. Transfer pricing leeft vaak op de fiscale afdeling, maar raakt veel meer disciplines. En juist in het mkb+ segment is die samenwerking cruciaal. Want: zonder finance geen uitvoering van TP-beleid. 🧾 De dagelijkse praktijk: finance doet het werk Finance-afdelingen zijn vaak verantwoordelijk voor: Het verwerken van interne verrekeningen Het opstellen van budgetten en forecasts De analyse van marges tussen entiteiten De boekhoudkundige weergave van TP-afspraken Als het TP-beleid daar niet goed op aansluit, ontstaan fouten, frustratie en risico’s. πŸ” TP werkt alleen als finance het begrijpt en toepast Daarom betrek ik als Interim Transfer Pricing Manager finance altijd bij: Het opzetten van interne templates Het definiëren van maandelijkse of kwartaalverrekeningen De inrichting van rapportages en dashboards De communicatie tussen tax en control Het resultaat? Minder ad-hoc werk, betere controle én naleving. πŸ“Š TP als onderdeel van je finance operating model In een moderne internationale organisatie is TP geen los fiscaal dossier. Het is onderdeel van je: Intercompany pricing model Finance control framework Performance & profit management Wil je als finance-afdeling stevig staan bij een audit of herstructurering? Dan heb je TP inzicht nodig – niet alleen in documenten, maar in de cijfers. πŸ’¬ Wil je finance en TP beter op elkaar aansluiten? Ik help je graag verder. johan@JRMA.nl #transferpricing #finance #mkbplus #internationaleorganisatie #interimTPmanager #control #fiscaleverantwoording
31 juli 2025
πŸ”„ “We willen een deel van onze activiteiten verplaatsen naar het buitenland – moeten we dan iets met transfer pricing doen?” Ja. Want zodra je iets wijzigt in je internationale structuur, raakt dat meestal ook je transfer pricing. Of het nu gaat om: Het openen van een nieuwe entiteit Het verplaatsen van functies of personeel Het centraliseren van activiteiten (bijv. IT, inkoop, marketing) Het afsluiten of integreren van entiteiten …de belastingdienst kijkt mee. 🧩 Waarom herstructureringen fiscale impact hebben Bij een herstructurering verandert vaak: Wie waarde creëert binnen de groep Wie welk risico draagt Waar winst (fiscaal) wordt gerealiseerd Als dat gebeurt zonder goede TP-analyse en documentatie, kun je te maken krijgen met: Correcties op verplaatste functies of activa (exit charges) Discussies over waarderingen Ongunstige fiscale gevolgen in meerdere landen 🧠 TP als integraal onderdeel van herstructurering Als Interim Transfer Pricing Manager breng ik TP vanaf het begin in beeld bij: πŸ“‘ Fusies, overnames en carve-outs πŸ› οΈ Reorganisaties van business units of servicecenters πŸ“Verplaatsing van IP, functies of personeel πŸ” Voorbereiding op fiscale review of rulingtraject Ik werk samen met je finance, tax, legal en business, zodat TP geen blokkade wordt – maar juist een ondersteunende rol speelt. 🧭 Veranderen is geen probleem. Veranderen zonder planning wél. Juist mkb+ bedrijven met internationale groei maken snel strategische keuzes. Maar zorg dat je TP-positie meebeweegt. Zo voorkom je vertraging, risico’s en onaangename verrassingen. πŸ’¬ Plannen voor verandering? Laat mij meekijken – dan blijft TP geen blinde vlek. johan@JRMA.nl #transferpricing #herstructurering #internationaalondernemen #mkbplus #interimTPmanager #taxriskmanagement